Túra Italy

Friss topikok

• Nincsjogod: Most éppen Horvátországban Zágráb után vagyunk, már elhagytuk Karlovicét és egy számunkra kiejthet... (2014.08.26. 08:13) Isten hozott...

Címkék

Összehasonlítások - Horvát - Szlovén...

2014.09.17. 08:19 Nincsjogod

turablog03_1410934732.JPG_756x567

Először az útról írnék, mert számunkra az a legfontosabb a haladás miatt.

Magyarországot veszem alapul, mert ahol mi mentünk ott voltak a legrosszabbak az utak.

Horvátban szuper jók az utak csak egyedül Zágráb előtt volt katasztrofális minőségű és ezért inkább a járdán való tolást részesítettük előnyben. Horvátban a kerékpárutak elég jól ki vannak építve a városokban, de számunkra általában a keskenysége miatt nem voltak hasznáhatóak, viszont a járdáról való le- ill. feljutásnál egy elég jó kis peremmel látták el, ezért szintén csak akkor használtuk, ha kellően hosszan tudtunk rajta menni, vagy annyira nagy volt a forgalom, hogy inkább a biztonság kedvéért ott toltuk a bringákat.

Szlovén utak is hasonlóan jónak mondhatóak, csak azzal a különbséggel, hogy sokkal több a rossz része, mint Horvátban.

Ahol viszont rossz ott eléggé észnél kell lenni.

Különösen ahol kátyúznak, mert ott olyan anyagot használnak ami a jégpályához hasonlóan csúszik.

Szóval itt már csak egy halvány árnyalattal jobbak az utak, mint Magyarban.

Az árak Horvátban 30-40%-kal drágábbak, mint magyarban és ez nem marad el Szlovéniában sem.

Nagyon meg kell nézni, hogy mit vesz az ember, mert Szlovénban már inkább 50-60%-kal drágábban vásárolhatsz. Míg Horvátban ha utánanézel, hogy hol olcsóbbak a bevásárolni valódolgok, addig Szlovénban esélyünk sem volt akciósan normális kaját venni. Csak nagy tételes vásárlásnál lehet jó áron kapni valamit.

A bevásárlást nem tudjuk, hogy hol intézik, de amíg arra jártunk (és ez mind a két országra érvényes) addig sehol sem láttunk a magyar bevásárláshoz hasonló mennyiségű komoly bevásárlást. A tologatós kocsiban általában egy szatyornyi cuccos ez volt a mérvadó.

A fizetésekről csak akikkel a boltokban és egyéb helyeken beszéltem mondhatok, de ezt is inkább leírom, mert példaértékű lehet másoknak.

Horvátban nem találkoztam olyan emberrel, aki 500 Euró (kb.150.000ft) alatt keresett volna, Szlovéniában pedig példának egy egyszerű csemege bolti alkalmazottat veszek figyelembe, aki elmondása szerint 600 Eurót (kb.180.000 ft) keres és erre jönnek rá az egyéb járulékok, mint például olcsóbb vásárlás a saját termékekből és kafeteria, benzinjegy stb...

Az áfa a blokkok alapján Horvátban 18%, Szlovénban pedig 20%-ék, de egyes termékeknél változó lehet.

A benzin ára ugyanannyi, vagy maximum 10-20 ft különbség van csak Magyarhoz képest, valamint a legdrágább kutak egyike a MOL-kút (de csak shop árban, mert a benzin itt is ugyanannyi).

Az utak tele vannak kocsikkal, de személyautóval csak a helyiek járnak a kamionok és teherautók (amik zömében fát szállítanak) teszik ki a forgalom felét.

A tengerpart felé viszont egyre több busz és a külföldi. A nagyobb városokban is elenyésző (Zágrábon kívűl) a turizmus.

Úgy tűnt nekem, hogy szinte csak a tengerpart ami vonzza a turistákat, pedig az alpesi részek sokkal gyönyörűbbek, mint a tengerparti rész.

A tengerpart a többihez képest koszos és elég drága Horvátban, viszont a Szlovén tengerpart (talán azért mert kevés jutott nekik) annál tisztább és kultúráltabb, jobban szervezett.

Az árak itt is ott is elég drágák, kb. a balatoni árak duplája, viszont a kaja csak kissé drágult.

Ami viszont feltünő, hogy sehol, még Zágrábban sem találtunk utunk közben, vagy inkább helyesebb úgy fogalmazni, hogy nem kellett kikerülni sehol sem kutyaszart, ami mostanában Budapestnek elég nagy problémája.

Csövesek és kéregetők, hajléktalanokkal sehol sem találkoztunk az egész országban akármerre jártunk, de részeg embert, vagy ittas is csak elvétve talán ha 2-3-szor láttunk utunk közben.

Szerintem teljesen felesleges, hogy az ember ebben a két országban kempingért fizessen, mert ha elég körültekintően , figyelmesen járunk el, akkor nyugodtan (különösen a hegyekben simán lehet sátorozni 1-2 napot, majd aztán továbbállunk és 20-30 km-el arrébb újra felverjük.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.